Thursday, 1 June 2017
Monday, 1 May 2017
Tuesday, 4 April 2017
Majalah dan Buletin
Terdapat banyak majalah dan buletin yang mengalu-alukan penulisan ilmiah, pandangan dan pendapat daripada penulis yang gemar menulis mengenai sesuatu subjek di dalam bidang Zoologi dalam Bahasa Malaysia. Di sini, saya senaraikan beberapa majalah dan buletin yang boleh dihantar untuk penilaian untuk penerbitan bercetak.
Dalam Bahasa Malaysia / Indonesia / Brunei:
1. Dewan Kosmik - Dewan Bahasa dan Pustaka
2. Majalah Mata Air Indonesia
3. Majalah Sains Indonesia
4. Bahana - Dewan Bahasa dan Pustaka Brunei
5. Majalah Sawit Indonesia
6. Majalah 1000 Guru
7. Majalahhewan.com
8. Trubus
9. Warung Sains Teknologi - https://warstek.com/
10. Majalah Burung Pas
11. Majalah IMPAK UKM
Perkataan saintifik boleh rujuk di sini:
1. https://appsmu.ukm.my/etisas/
2. http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=kamus+online
Nota penting: Sediakan foto yang berkualiti
Dalam Bahasa Malaysia / Indonesia / Brunei:
1. Dewan Kosmik - Dewan Bahasa dan Pustaka
2. Majalah Mata Air Indonesia
3. Majalah Sains Indonesia
4. Bahana - Dewan Bahasa dan Pustaka Brunei
5. Majalah Sawit Indonesia
6. Majalah 1000 Guru
7. Majalahhewan.com
8. Trubus
9. Warung Sains Teknologi - https://warstek.com/
10. Majalah Burung Pas
11. Majalah IMPAK UKM
Perkataan saintifik boleh rujuk di sini:
1. https://appsmu.ukm.my/etisas/
2. http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=kamus+online
Nota penting: Sediakan foto yang berkualiti
Wednesday, 1 March 2017
Pemilihan jurnal untuk penerbitan
Pengenalan
Pemilihan jurnal untuk menerbitkan artikel penyelidikan kita adalah sangat penting untuk menjadi penyelidik yang berdaya saing di peringkat nasional mahupun di peringkat antarabangsa. Oleh yang demikian, saya akan memberi panduan untuk pemilihan jurnal dalam bentuk analogi untuk difikirkan bersama:
Pemilihan jurnal untuk menerbitkan artikel penyelidikan kita adalah sangat penting untuk menjadi penyelidik yang berdaya saing di peringkat nasional mahupun di peringkat antarabangsa. Oleh yang demikian, saya akan memberi panduan untuk pemilihan jurnal dalam bentuk analogi untuk difikirkan bersama:
Gambaran
Pertama, kita perlu lihat bahawa artikel kita seperti duit dan jurnal seperti tempat pelaburan. Oleh itu, kita akan melaburkan duit (artikel) kita di tempat yang berbeza. Jika tempat pelaburan (jurnal) kita bankrap (hilang prestij), maka kita masih mempunyai pelaburan duit (artikel) pada tempat lain.
Rajah 1: Jurnal yang mempunyai Impact Factor pada tahun 2008-2013 tetapi telah hilang prestij pada tahun 2014-2016. Impact factor boleh disemak dengan menaip nama penuh jurnal dan disertakan dengan perkataan 'biox'. Contoh: Sains Malaysiana biox.
Kedua, dunia ini mempunyai lebih 170 buah negara. Jika kita hendak mendapat pengiktirafan antarabangsa, adalah lebih baik menerbitkan artikel yang ditulis pada negara yang berbeza-beza tanpa melihat sangat kepada Impact Factor atau Q1-Q4/SCOPUS/DOAJ. Hal ini kerana kebanyakan jurnal tidak mahu terlibat dengan sistem 'Ranking' seperti ini. Setiap negara mempunyai cara melihat kualiti artikel dalam keadaan yang berbeza. Namun, jika tidak yakin untuk menghantar artikel ke luar negara untuk penilaian, sekurang-kurangnya hantar ke jurnal tempatan yang berlainan.
Rajah 2: Peta Dunia. Bulatan merujuk kepada negara yang telah menerima artikel saya antara tahun 2009-2017 untuk diterbitkan dalam jurnal mereka.
Ketiga, jika ingin tahu bahawa artikel yang kita terbit adalah bagus, lebih baik lihat kepada bilangan 'Citation' bagi setiap artikel yang kita tulis kerana ia menunjukkan bahawa artikel tersebut bukan ditulis dalam keadaan 'syok sendiri' tetapi dirujuk oleh penyelidik lain.
Rajah 3: Graf Citation dan h-index boleh digunakan sebagai penunjuk kepada kualiti artikel yang telah ditulis.
Renungan
Sebagai penyelidik, adalah lebih baik untuk kekalkan momentum dengan menerbitkan artikel di jurnal secara berkala dari tahun ke tahun dalam jurnal Q3/Q4 atau SCOPUS/DOAJ daripada menghabiskan kesemua 'stamina' selepas menerbitkan 1 atau 2 artikel dalam jurnal Q1/Q2. Persoalan yang anda perlu tanya diri sendiri ialah: Anda ingin berusaha untuk mendapatkan 1 pingat emas (Q1/2) atau 3 pingat gangsa (Q3/4) ?
Wednesday, 1 February 2017
Habitat Hidupan Liar Terancam?
Habitat hidupan liar kini semakin hari semakin terancam kesan daripada penerokaan hutan demi pembangunan. Antara kisah-kisah yang jelas akibat daripada aktiviti manusia terhadap hidupan liar dilaporkan oleh agensi-agensi berita tempatan:
Harimau
http://www.sinarharian.com.my/edisi/terengganu/viral-sah-pak-belang-di-lpt2-wujud-1.608058
Tapir
http://www.sinarharian.com.my/mobile/semasa/tapir-pula-dikesan-lintas-lpt2-1.611932
Buaya
http://www.bharian.com.my/node/235646
Babi
http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2017/01/30/wild-boar-crossing-one-killed-4-injured-in-crash/
Saya sangat berharap agar sekurang-kurangnya 50-70% hutan akan dipelihara demi pembangunan mampan dan seimbang untuk menjadi sebuah negara yang boleh dicontohi oleh negara-negara lain.
Harimau
http://www.sinarharian.com.my/edisi/terengganu/viral-sah-pak-belang-di-lpt2-wujud-1.608058
Tapir
http://www.sinarharian.com.my/mobile/semasa/tapir-pula-dikesan-lintas-lpt2-1.611932
Buaya
http://www.bharian.com.my/node/235646
Babi
http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2017/01/30/wild-boar-crossing-one-killed-4-injured-in-crash/
Saya sangat berharap agar sekurang-kurangnya 50-70% hutan akan dipelihara demi pembangunan mampan dan seimbang untuk menjadi sebuah negara yang boleh dicontohi oleh negara-negara lain.
Monday, 2 January 2017
Menterjemah Penguasaan Disiplin Ilmu Dalam Dunia Zoologi
Saya ingin berkongsi beberapa perkara penting dalam menuntut disiplin ilmu supaya mudah difahami dan diamalkan di dalam dunia Zoologi.
S: Soalan, J: Jawapan, C: Contoh.
Soalan 1
S1: Apakah itu disiplin ilmu?
J1: Cabang-cabang bidang yang diceburinya. Contohnya, taksonomi, biodiversiti, ethologi, filogenetik, toksikologi dll.
C1: Jika saya ingin mengkaji biodiversiti tikus, saya juga mampu mengaplikasikan disiplin ilmu ini dalam mengkaji biodiversiti burung.
Soalan 2
S2: Apakah itu subjek?
J2: Benda atau medium yang digunakan untuk mempelajari sesuatu disiplin ilmu. Contohnya, mamalia, serangga, ikan, parasit dll.
C2: Jika saya mengkaji filogenetik kulat, saya boleh berjumpa dengan orang yang mengkaji filogenetik burung untuk menerangkan mengenai filogetik (disiplin ilmu), dan bukan mengenai kulat (subjek).
Soalan 3
S3: Siapa saya hendak jumpa jika ingin belajar mengenai disiplin ilmu tersebut?
J3: Jumpa orang yang telah melalui proses dalam disiplin ilmu tersebut, dan bukan mencari orang yang menceburi subjek tersebut.
C3: Di dalam disiplin ilmu taksonomi itu sendiri, terdapat beberapa proses yang wajib dilalui untuk memahami dengan lebih mendalam mengenai disiplin ilmu tersebut.
Soalan 4
S4: Bagaimanakah hendak mengetahui jika seseorang telah menguasai disiplin ilmu tersebut?
J4: Apabila beliau telah menerbitkan artikel yang ditulisnya di dalam jurnal sebagai penulis utama.
C4: Ramai terlibat sebagai penulis bersama dalam sesuatu projek dan menganggap diri sendiri telah menguasai disiplin ilmu tersebut, namun jika dilihat dengan lebih terperinci, berapa ramai yang benar-benar memahami disiplin ilmu tersebut?
Soalan 5
S5: Mengapakah terdapat perbezaan antara pendapat orang A dan orang B walaupun kedua-duanya menguasai disiplin ilmu yang sama?
J5: Setiap orang mempunyai cara berfikir, menterjemah dan memahami sesuatu perkara dengan pandangan yang berbeza. Kedua-dua orang A dan B mempunyai hujah masing-masing dalam memahami disiplin ilmu tersebut. Oleh itu, kita harus menghormati dan meraikan perbezaan pendapat dan mengambil yang mana terbaik untuk diri kita sendiri.
C5: Cara berfikir dan kefahaman antara orang yang menulis dengan tangan kanan dan tangan kiri adalah sangat berbeza.
Kesimpulan
Jika seseorang ahli Zoologi mampu memahami pelbagai disiplin ilmu dengan baik, maka boleh menceburi diri dalam cross-discipline dan melibatkan diri dalam multi-disciplinary dalam mereka-bentuk sesuatu penyelidikan (research design) yang lebih menarik.
S: Soalan, J: Jawapan, C: Contoh.
Soalan 1
S1: Apakah itu disiplin ilmu?
J1: Cabang-cabang bidang yang diceburinya. Contohnya, taksonomi, biodiversiti, ethologi, filogenetik, toksikologi dll.
C1: Jika saya ingin mengkaji biodiversiti tikus, saya juga mampu mengaplikasikan disiplin ilmu ini dalam mengkaji biodiversiti burung.
Soalan 2
S2: Apakah itu subjek?
J2: Benda atau medium yang digunakan untuk mempelajari sesuatu disiplin ilmu. Contohnya, mamalia, serangga, ikan, parasit dll.
C2: Jika saya mengkaji filogenetik kulat, saya boleh berjumpa dengan orang yang mengkaji filogenetik burung untuk menerangkan mengenai filogetik (disiplin ilmu), dan bukan mengenai kulat (subjek).
Soalan 3
S3: Siapa saya hendak jumpa jika ingin belajar mengenai disiplin ilmu tersebut?
J3: Jumpa orang yang telah melalui proses dalam disiplin ilmu tersebut, dan bukan mencari orang yang menceburi subjek tersebut.
C3: Di dalam disiplin ilmu taksonomi itu sendiri, terdapat beberapa proses yang wajib dilalui untuk memahami dengan lebih mendalam mengenai disiplin ilmu tersebut.
Soalan 4
S4: Bagaimanakah hendak mengetahui jika seseorang telah menguasai disiplin ilmu tersebut?
J4: Apabila beliau telah menerbitkan artikel yang ditulisnya di dalam jurnal sebagai penulis utama.
C4: Ramai terlibat sebagai penulis bersama dalam sesuatu projek dan menganggap diri sendiri telah menguasai disiplin ilmu tersebut, namun jika dilihat dengan lebih terperinci, berapa ramai yang benar-benar memahami disiplin ilmu tersebut?
Soalan 5
S5: Mengapakah terdapat perbezaan antara pendapat orang A dan orang B walaupun kedua-duanya menguasai disiplin ilmu yang sama?
J5: Setiap orang mempunyai cara berfikir, menterjemah dan memahami sesuatu perkara dengan pandangan yang berbeza. Kedua-dua orang A dan B mempunyai hujah masing-masing dalam memahami disiplin ilmu tersebut. Oleh itu, kita harus menghormati dan meraikan perbezaan pendapat dan mengambil yang mana terbaik untuk diri kita sendiri.
C5: Cara berfikir dan kefahaman antara orang yang menulis dengan tangan kanan dan tangan kiri adalah sangat berbeza.
Kesimpulan
Jika seseorang ahli Zoologi mampu memahami pelbagai disiplin ilmu dengan baik, maka boleh menceburi diri dalam cross-discipline dan melibatkan diri dalam multi-disciplinary dalam mereka-bentuk sesuatu penyelidikan (research design) yang lebih menarik.
Saturday, 10 December 2016
Taman Paya Bakau, Manjung, Perak
Paya Bakau Park is located about 5 km from Lumut
town, at 4o12’43.6”N, 100o38’52.7”E. The park was
officially opened in January 1995 by the Manjung Municipal Council. It has an
approximate 370 m long and 6 feet wide route going through the mangrove forest
within the park. This park has been one of the visitors’ attractions when they
visit the Manjung district. The long-tailed macaque M. fascicularis and southern
pig-tailed macaque M. nemestrina have
been the main attraction when visitors visit this park. Other common animals
that have been encountered are the Banded leaf monkey Trachipitechus obscurus, squirrels, monitor lizard Varanus salvator, crows, pigeons, kingfishers,
crabs and mudskippers.
If you plan to visit Pangkor Island, you will pass by this town. Do visit the Taman Paya Bakau in the evening between 1630 hours and 1830 hours. During this period of time, you will be able to observe and 'feed' the long-tailed macaque (Macaca fascicularis) and pig-tailed macaque (Macaca nemestrina) at close range at the main park entrance.
Main entrance
If you plan to visit Pangkor Island, you will pass by this town. Do visit the Taman Paya Bakau in the evening between 1630 hours and 1830 hours. During this period of time, you will be able to observe and 'feed' the long-tailed macaque (Macaca fascicularis) and pig-tailed macaque (Macaca nemestrina) at close range at the main park entrance.
Pig-tailed macaque observing with curiousity
Long-tailed macaque resting on tree
Important note: They look tame, but they are 'wild' life.
Subscribe to:
Posts (Atom)