Saturday 26 September 2015

Pekerjaan di dalam bidang Zoologi

1. Sejak kebelakangan ini, saya sering tertanya-tanya kepada diri sendiri, di manakah saya akan berada selepas tamat pengajian di peringkat universiti? Saya akan kerja sebagai apa dan bagaimanakah pekerjaan saya di dalam dunia sebenar dalam bidang Zoologi ini?

2. Jika dilihat dalam Career Fair, Job Fair dan seumpamanya, amat sukar untuk mencari pekerjaan di dalam bidang Zoologi ini jika dibandingkan dengan pekerjaan seperti akauntan, jurutera, IT dan sebagainya.

3. Maka, saya seringkali berfikir bahawa bidang Zoologi ini sudah termasuk di dalam bidang yang sangat khusus dan sangat jarang dikenali orang awam. Contohnya, jika orang bertanya kepada saya, "bidang apa kamu ambil di universiti?", dan saya akan menjawab 'Zoologi'. Orang yang bertanya akan terus berfikir sama ada saya akan menjadi 'doktor haiwan' ataupun kerja di 'Zoo'.

4. Namun, hakikatnya, bidang zoologi ini sangat luas kerjayanya seperti menjadi pegawai penyelidik atau sains, penyelia di zoo dan taman-taman negara, pensyarah, penasihat polisi dalam perlindungan hidupan liar, penceramah bebas mengenai kepentingan hidupan liar, pemandu pelancong, penulis buku dan magazine, jurufoto hidupan liar dan sebagainya.

5. Walau bagaimanapun, kita perlu bijak dalam mengatur kerjaya kita sendiri sebelum menjadi orang yang diperlukan di dalam bidang Zoologi ini. Hal ini kerana terdapat ramai orang daripada luar negara yang amat menyukai hidupan liar yang terdapat di dalam negara kita, tetapi amat sukar untuk mencari 'pakar-pakar di dalam disiplin tertentu' untuk dirujuk.

6. Oleh itu, untuk mengembangkan kerjaya kita sebagai ahli di dalam bidang Zoologi ini, amatlah wajar untuk mengenali dan mengambil pengajaran daripada kisah jalan hidup pakar-pakar Zoologi yang terkenal di dalam dan luar negara dalam mencari ilham dan inspirasi untuk berjaya seperti mereka pada suatu hari nanti.


230 comments:

  1. Assalamualaikum. saya lepasan SPM 2015 n saya mmg minat bidng zoologi tp saya msih keliru mcm mana nk menceburi bidang ni. @-@ mintk tunjuk ajar..haha tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Lepas SPM ada mohon matrikulasi/STPM, selepas tu boleh cuba mohon UKM, UNIMAS, UMS, UPM, USM, UMT..nama bagi setiap program Zoologi ini berbeza. tetapi ia sebenarnya sama. Contoh: UKM (Zoologi), UNIMAS (Sains & pengurusan sumber haiwan)

      Delete
    2. Ouhh. trima kasih bnyk2 ^^

      Delete
  2. **Have been reading almost all of your post haha.. saya tabik.. mmg memberi saya semangat utk menceburi bidang zoologi :D
    bersyukur jumpa blog ni.

    ReplyDelete
  3. ASSALAMUALAIKUM,SAYA PELAJAR TINGKATAN 5 MRSM PENDANG,SAYA SEDANG MENGHASILKAN FOLIO KERJAYA DALAM BIDANG ZOOLOGI.BOLEHKAH TUAN MENJAWAB BEBERAPA SOALAN DARIPADA SAYA.BOLEHKAN TUAN MENGHANTAR EMEL KEPADA SAY DI EMEL badkomeng@gmail.com
    KERJASAMA TUAN AMATLAH DIHARGAI TERIMA KASIH

    ReplyDelete
  4. 1.APAKAH CITA-CITA ASAL ANDA?
    2.APAKAH KELAYAKAN UNTUK MASUK BIDANG TUAN?
    3.APAKAH YANG DILAKUKAN SEMASA BEKERJA SETIAP HARI?
    4.APAKAH KELEBIHAN KERJAYA INI?
    5.APAKAH CABARAN YANG TUAN HADAPI?
    6.APAKAH PELUANG CERAH UNTUK BEKERJA SEBAGAI ZOOLOGI UNTUK MASA INI DAN MASA HADAPAN?
    7.PEKERJAAN YANG MEMBERI KESAN KEPADA CARA HIDUP TUAN?
    8.PENDAPATAN SEBULAN?
    9.PEKERJAAN YANG BOLEH MENGGUNAKAN KEMAHIRAN YANG SAMA?
    10.NASIHAT DALAM BIDANG YANG DICEBURI.

    KERJASAMA TUAN AMATLAH DIHARGAI.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum. Boleh emelkan kepada saya jawapan yg sama?

      Delete
    2. Assalamualaikum. Boleh emelkan kepada saya jawapan yg sama?

      Delete
    3. Asslamualaikum .boleh emailkn kpd saya jwpn yg sama?
      Natashaerina170601@gmail.com

      Delete
    4. Assalamualaikum. Boleh emelkan kepada saya jawapan yg sama?

      Delete
    5. Assalamualaikum. Boleh emelkan kepada saya jawapan yg sama?
      iffahqber@gmail.com

      Delete
    6. Assalamualaikum. Boleh emelkan kepada saya jawapan yg sama?
      hdyhazz05@gmail.com

      Delete
    7. Boleh emelkan kepada saya jawapan yng sama x

      Delete
    8. boleh emelkan jwapan kpd sya jg ?
      anissmsrh04@gmail.com

      Delete
    9. Boleh tak emelkan jawapan yang sama kepada saya? afiqah0268@gmail.com

      Delete
    10. Boleh tak emelkan jawapan yang sama kepada saya? deelnieakon@gmail.com

      Delete
    11. Boleh tak emelkan jawapan yang sama kepada saya? deelnieakon@gmail.com

      Delete
  5. Assalamualaikum, sekurang -kurangnya dapat beberapa A dalam spm untuk menyambung pangajian menjadi zoologi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam, semua mata pelajaran dalam SPM dapat gred antara A higga C sahaja. Tidak ada gred D ke bawah.

      Delete
    2. assalam sye pelajar pengurusan dan pemuliharaan bio-diversiti di sebuah ua. sye ada beberapa soalan.
      1. apakah status pekerjaan encik sekarang?
      2.apakah requirement d'perlukan utk mnjdi seorg zoologis
      3. adakah menjadi volunteer dalam conserve haiwan terancam atau volunteer di zoo memberi peluang yg cerah dlm kerjaya zoologi?
      4.apakah tips boleh membantu sye utk menghabiskan cuti sem dgn memperoleh pengalaman dlm bidang ini selain volunteer.?
      jwpn encik boleh hantar dekat emel sye: nurfaizahsyahirah@gmail.com ataupun reply disini
      tq.really looking forward it :)

      Delete
    3. ASSALAMUALIKUM.. Kalau tidak keberatan bagi pihak en. boleh tak emailkan jawapan bagi soalan ini dan soalan naga timur pada saya.. asmah_muslim06@yahoo.com

      Delete
    4. boleh email pada saya tak plssss asap tqtq

      Delete
    5. Boleh baca komen-komen sebelum ini.TQ

      Delete
    6. boleh emelkan jwpan kepada sy ?😊 anissmsrh04@gmail.com

      Delete
  6. Assalam..Maaf menganggu..Saya pelajar dari unit psikologi..Saya sedang menjalankan sebuah kajian berkaitan Zoologi..Izinkan saya bertanya beberapa soalan:

    1.Apakah kelayakan menjadi Ahli Zoologi?

    2.Apakah kelebihan dan kelemahan menjadi Ahli Zoologi?

    3.Apakah ciri2 menjadi ahli zoologi

    Harap tuan dapat menjawab soalan saya ni ..Tuan boleh emailkan kepada saya dauzrepublic69@gmail.com..Kerjasama dari pihak tuan amat dihargai..Terima Kasih :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan saye mahukan jawapan itu jugak

      Delete
    2. Mesti mempunyai minat yang mendalam jika ingin menceburi bidang Zoologi. Sebagai contoh, sanggup berkemah di dalam hutan, mencari haiwan yang diminati terutamanya pada waktu malam dan mempelajari mengenai hidupan tersebut dengan penuh tanggungjawab.TQ

      Delete
    3. hello tuan/puan..klau tidak keberatan, bleh tak emailkan sy jawapan yg sma.
      mercytd0505@gmail.com

      Delete
  7. Assalammualaikkum.. Saya student matrikulasi, saya nak tanya beberapa soalan, mungkin soalan saya sama seperti komen-ii sebelum ni, harap Encik tak keberatan untuk menjawabnya dan hantarkn jawapannye ke email saya njwaismail@yahoo.com ...
    1. Requirement untk jadi seorang ahli zoologi?
    2. Bidang zoologi ni ramai diceburi oleh lelaki atau wanita?
    3. Senang tak untuk dapat pekerjaan dlm bidang ni?
    4. Berapa gaji sebulan?
    5. boleh ceritakan tak, kesusahan encik sewaktu belajar?
    6. apa kelebihan dan kelemahan menjadi seorang ahli zoologi?
    7. Zoologi ni banyak berkait dgn biologi ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum sekirnya tidak keberatan boleh tolong emailkan jawapan yang sama kepada saya,di sini saya sertakan email saya zaitunahmad99@gmail.com

      Delete
    2. Asslamualaikaum, boleh tak Encik emailkan jawapan yang sama kepada saya sbb saya juga berminat dlm bidang ni..:)
      Ni email saya nurulaisyiqin980316@gmail.com

      Delete
    3. Assalamualaikum. can i get the same answers to that? umie.syuhda@gmail.com
      Terima kasih :)

      Delete
    4. Boleh tak emailkan saya jawapan yang sama? Terima kasih
      Email: yanafifah@gmail.com

      Delete
    5. Jika tak keberatan, boleh tak cik email jawapan yang sama? Terima kasih!

      Delete
    6. Hello, kalau tak keberatan boleh tak tuan emailkan jawapan yang sama pada saya? Emailnya wanluqman13@gmail.com. terima kasih

      Delete
    7. assalamualaikum and hi. jika tidak keberatan, boleh tak encik emailkan jwapan yg sama di atas ? email saya : aimanhayati2401@gmail.com

      Delete
    8. Waalaikumsalam. Boleh baca komen-komen sebelum ini.TQ

      Delete
    9. assalamualaikum,Saya berminat ! Boleh tak cik email jawapan yang sama? Terima kasih!
      noraini.adnan@gmail.com

      Delete
  8. Asalam...saya pelajar aliran sains tulen tingkatan 5...saya sgt minat bidang zoologi...saya ada soalan
    1)apakah perkerjaan pertama berasaskan zoologi yg encik mohon?
    2)apakah contoh² tempat kerja dari bidang zoologi yg paling mudah diperuntuk?
    3)bagaimanakah perjalanan hidup encik di universiti utk menjadi seorang zoologi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Saya sangat mengagumi orang yang minat dan ingin tahu mengenai bidang Zoologi. Jawapan seperti berikut:
      1. Pegawai Penyelidik di Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) cth: mengkaji serangga pendebunga.
      2. Senarai tempat kerja ada saya tulis dalam blog ini.
      3. Banyakkan mengkaji sendiri2 pelbagai jenis haiwan tanpa disuruh. Kemudian tulis dalam bentuk artikel majalah, jurnal. Boleh lihat di academia.edu dan scholar.google saya (nama: dzulhelmi nasir).

      Delete
  9. Assalamualaikum w.b.t . Saya student matrikulasi . Saya teringin nk sambung belajar ke dunia zoologi . Tapi saya masih kurang menetahui info tentang pekerjaan zoologi kat malaysia ni . Saya ada beberapa soalan:

    1. Pointer utk pljr matriks . Paling low utk ambik zoolgy brape yeh?

    2. Peluang pekerjaan bagi bidang zoologi ni dekat malaysia luas x? Saya prefer kerajaan

    3 . Pendapatan bagi pekerjaan bidang zoologi?

    4 . Zoologi ni ada kene mengene dgn perhutanan x?

    Harap encik x keberatan menjawab soalan saya. Emel saya spanmir11@gmail.com . Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. tolong emailkan jawapan anda kpd saya juga, saya amat berminat dl bidang ni.
      terima kasih banyak2

      Delete
    2. tolong emailkan jawapan anda kpd saya juga, saya amat berminat dl bidang ni.
      terima kasih banyak2

      Delete
  10. As salam. Saya nk tanya course zoologi ni utk budak pure science ke ??

    ReplyDelete
  11. Waalaikumsalam. Ramai yang ambil sains tulen masuk jurusan lain dan sebaliknya. Jika berminat, cuba mohon dulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalammualaikum, saya x ambk bio, chemistry and physics mase f5, boleh ke kalau sy nk apply kos ni nnti?

      Delete
  12. assalamualaikum
    saye pljr lepasan spm, sye ambk aliran sastera, boleh ke x sye mohon untuk zoology, kalau tak, aliran ape yg sye bleh ambl berkaitan dgn haiwan ? sbb sye minat sgt2 dgn haiwan.
    Terima kasih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam, secara amnya, bidang Zoologi memerlukan subjek Sains. Jika berminat, boleh cuba mohon universiti seperti UMT, UMS, UNIMAS dan UiTM. Jika tidak dapat bidang Zoologi semasa di peringkat Ijazah Sarjana Muda, boleh mohon semasa membuat Ijazah Sarjana.

      Delete
    2. diploma ? boleh email sye ? sye ade bnyak sgt soalan :) ayunazawani@gmail.com

      Delete
  13. Adakah pelajar spam yg cume ade subjek sains moden boleh ambik kos zoologi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak salah untuk cuba memohon. Boleh cuba pilih kursus ini di universiti seperti UMT, UiTM, UNIMAS, UMS.

      Delete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  15. Saya nak tanya
    Kalau kat UPM ada zoology ke ? Kena ambik kos apa ?
    Perhutanan dengan zoology sama ke tak ?
    Ada tak kos lain yang melibatkan haiwan 😁
    Mohon pencerahan . Email pun boleh hanisahnisah07@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Share jwpan kpd saya jgk

      Delete
    2. assalamualaikum,minta share jwpn dekat email:mhaziq42@gmail.com

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Assalamualaikum . Bole tolong share jwpn boleh emelkan @anissmsrh04@gmail.com

      Delete
  16. Assalamualaikum, saya lepasan spm dan saya nak ambil jurusan zoologi, tapi saya kurang pasti nak mulakn pengajian dalam bidang ni. Apa yg perlu saya buat untk langkah awal? Email : msalahuddin1999@gmail.com

    ReplyDelete
  17. assalam , saya ni lepasan spm 2016 ,, saya masih keliru ttg kerjaya masa depan tpi saya berminat nak ceburi bidang yg berkaitan dgn haiwan . saya berminat nak menceburi pekerjaan seperti di pusat perlindungan haiwan atau zoo , tpi sye tak tau bidang apa , buat masa skrg saya dah apply asasi di upu . jdi ape perlu sye buat setelah selesai asasi ? dan klau saya sambung bidang laen seperti engineering , ade peluang lagi tak utk saya dlm bidang haiwan ni ? jadi sukarelawan ke ? Email : anisfanizs@gmail.com

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum, saya pelajar spm2017 . Ingin explore dunia kerjaya . Saya ada beberapa soalan dan harap tuan dapat membantu saya .
    1) Apakah kelayakan Gred SPM yang perlu diperoleh dalam bidang ini?
    2) Apakah kelebihan kerjaya ini?
    3) Dalam marketing pekerjaan , adakah kerjaya ini membantu saya mendapat perkerjaan dengan mudah?
    4) Dalam bidang zoologi , apakah perkara perkara yg dipelajari? Harap dapat dispesifikkan
    5) Berapa gaji sebulan ?
    6) Adakah ahli zoologi tidak boleh ada sebarang alahan?
    Email : nurulaida1181@yahoo.com

    ReplyDelete
  19. Asslamualaikum.brp gaji zoologi sebulan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Seperti pekerjaan lain, gaji Zoologi bergantung kepada kalayakan akademik, iaitu sama ada anda berjaya menghabiskan akademik di peringkat Sijil, Diploma, Ijazah Sarjana Muda, Ijazah Sarjana (Masater), Ijazah Kedoktoran (PhD).

      Delete
  20. Haii.. boleh tak nak continue degree doktor haiwan selepas tamat degree zoologi.

    ReplyDelete
  21. Doktor haiwan = merawat haiwan; Zoologi = mengkaji haiwan. Maaf, saya tidak pasti. TQ

    ReplyDelete
  22. Assalammualaikum..saya ni memang minat sgt wildlife ni smpaikan hari2 boleh katakan tngok animal planet dgn nat geo wild la haha....
    1.Saya nk tnya ahli zoologi ni di malaysia peluang pekerjaan dia luas ker pda 2017+ ni?
    2. Brapa pendapatan ahli zoologi
    3. Apa kelebihan dan kelemahan pkerjaan zoologi ni
    4.ramai org yg pandang lekeh pekerjaan ini kenapa?

    Saya lepasan spm kos sains tulen sgt2 minat dgn zoologi ni harap2 en. Dpt emailkan jwpan pda saya darwinboyz10@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan dzulhelmi.boleh tak share jwpan darwin kpd saya jgk

      Delete
    2. Assalamualaikum Tuan Dzulhelmi boleh tak share jwpn darwin dkt email rabiatulnatasha1@gmail tq

      Delete
  23. Hau dzul. Saya student ukm. Course Biology. Dan pada tahun kedua (next sem) dapat major in animal. Saya risau peluang pekerjaan saya nanti bagaimana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Peluang pekerjaan sentiasa ada. Persolannnya, adakah kita akan minat dengan pekerjaan kita nanti?

      Delete
  24. Saya sedang belajar dalam diploma sains gunaan di uitm, layakkah saya memohon ijazah sarjana muda dalam bidang zoologi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selagi mengambil aliran sains, peluang untuk masuk bidang zoologi sangat tinggi.

      Delete
  25. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  26. Asalamualaikum.nak tanya skjp ada tak cara selain matrikulasi & stpm kalau ceburi bidang ni dkt universiti?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Boleh mengambil diploma dalam sains gunaan (UiTM), sains perhutanan (UPM) dan sebagainya.

      Delete
  27. assalamualaikum. saya pelajar spm ingin membuat research tentang zoologi. bolehkah encik sharekan sedikit bahan rujukan tentang zoologi di email saya ? terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gambaran mengenai Zoologi ada tertulis dalam blog ini. Boleh juga baca bahan tertulis di sini: https://independent.academia.edu/DzulhelmiNasir

      Delete
  28. Saya merupakan pelajar aliran sastera bg spm 2013 & stpm 2015, skrg ni saya tengah menyambungkan pelajaran dlm ijazah pengurusan pembinaan. Layak ke klu saya nk bekerja atau menyambung dlm bidang berkaitan sains/haiwan/alam. Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam sistem pendidikan, terdapat pelbagai ruang untuk menjurus ke bidang lain. Untuk mendapat peluang menyambung dalam bidang sains/haiwan/alam, cuba universiti seperti UiTM, UMT, UMK, UMS dan UNIMAS.

      Delete
  29. Hi, saya ada soalan ni,saya nak habis belajar dari ipts dgn cgpa 2.7 dlm bidang science.saya nak sambung degree dlm.zoology tapi course ini hanya ditawarkan dlm ipta.blh ke saya pelajar ipts masuk ipta utk degree?Saya memang minat nak masuk zoology,sebab motif utama saya adalah untuk menyemai peraasan cinta terhadap haiwan liar kepada maysarakat sekarang.tapi saya tidak tahu cara dan kelayakan utk memasuki bidang ini harap blh membantu. Email saya( devekumsar970416@gmail.com)

    ReplyDelete
  30. Assalamualaikum , nama saya mohamad syazwan bin ibrahim . Saya tiada spm , tapi sejak saya kecil saya mahu ceburi bidang zoology . Sekarang ni saya dah lari bidang . Saya seorang tukang masak. Saya tetap dengan impiam saya. Bagaimana ya ? Saya buntu . Tak tahu nak cari jawapan macam mana . Mohon beri info apa apa . Terima kasih .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam saudara Syazwan. Kebanyakan orang yang meminati bidang Zoologi akan daftar menjadi ahli dan mengikuti program yang disediakan oleh Malaysian Nature Society (https://www.mns.my/). TQ

      Delete
  31. Hi, saya lepasan diploma sains upsi. Saya nak tanya:
    1. Berapa pointer nak masuk jurusan zoologi ni?
    2. Banyak tak peluang pekerjaan di negara ni?
    3. Gaji permulaan berapa eh (lepasan degree)?

    Tq 😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi, jawapan seperti berikut:
      1. Bergantung kepada universiti. Jika pointer rendah, digalakkan untuk mencari jurusan Zoologi seperti di UNIMAS, UMS, UMT dan UiTM. Jika pointer tinggi, boleh cuba UM, UPM, UKM dan USM.

      2. Peluang pekerjaan seperti di bahagian perhutanan, pertanian dan zoo sentiasa ada.

      3. Gaji bergantung kepada polisi kompeni tersebut.

      Delete
  32. Assalam...boleh tak..saya ambil bidang zoologi nak sambung belajar di jepun ada tak kursus-kursus zoologi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Bidang Zoologi ada di mana-mana negara termasuk di Jepun.

      Delete
  33. Assalam..tuan lagi satu lepas belajar peringkat PhD zoologi..kerjaya apa yang sesuai..boleh senaraikan 3 kerjaya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Antara kerjaya yang boleh diambil adalah sebagai Pegawai Penyelidik, Pensyarah dan Penyelidik Pasca kedoktoran.

      Delete
  34. Slm, kalau plajr lepasan spm dri aliran kejuruteraan boleh tak mohon bidang zoologi ni kat universiti? Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waaalaikumsalam. Saya tidak pasti. Anda boleh bertanya kepada pihak universiti. Namun begitu, pada zaman kini, banyak projek kajian melibatkan Zoologi dengan Kejuruteraan, Kimia dan lain-lain. Perkara ini boleh berunding dengan pensyarah masa membuat projek nanti.

      Delete
  35. Assalamualaikum saudara, klau tak keberatan boleh tak emailkn jwpn yg sama yg saudara jwb kpada Darwin(24/6/17), Amir Aiman(20/12/17) dan Noor Najwa Ismail(28/11/16)

    Saya sye berminat dgn haiwan dan klau ade peluang sye nk menceburi bidang ni tapi tak tahu requirement sub SPM and peluang pekerjaan ni di malaysia dan pendapatannya.. Mohon saudara boleh email saya juga..

    Saya pelajar SPM 2k17 dan mgmbil kos sains tulen(kejuruteraan)

    Ini email saya
    ashraf.syas@gmail.com
    Mohon pencerahan dri saudara.. Terima kasih

    ReplyDelete
  36. apa aliran yang perlu diambil di sekolah jika ingin jadi zoologist? Sains tulen je ke? Saya bercita-cita mahu menjadi zoologist tetapi tidak pandai add math

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika boleh, cuba dapatkan subjek Sains dan Matematik untuk SPM. Matematik Tambahan bukan syarat untuk menjadi Zoologi. Banyak cabang lain yang boleh anda ceburi dan boleh menghala ke arah menjadi Zoologi.

      Delete
  37. Assalamualaikum, saya Asma pelajar diploma kesihatan haiwan di UPM. Kursus zoologi tidak ada di UPM, jadi saya nak tanya pendapat encik, dimana saya boleh sambung kursus tersebut, di malaysia ni banyak tak peluang kerja untk zoologi, dan adakah kelayakan dilihat semula dari result spm saya?

    nurulasma199@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Kursus yang akan mengaplikasikan bidang Zoologi terletak di bawah Fakulti Perhutanan dan Fakulti Pertanian di Universiti Putra Malaysia. Terdapat banyak jenis pekerjaan yang mengaplikasikan bidang Zoologi, tetapi menggunakan istilah lain selain perkataan Zoologi.

      Delete
    2. Assalamualaikum, saya ada beberapa soalan nak ditanya,

      1.asalnya saya nak jadi vet, tpi tgk pada pointer saya dgn persaingan yg terlalu tinggi, sya rasa mungkin x dpt,huhu jdi sya cuba search bidang yg berkaitan dgn animal science,dan sya mmg minat dgn wildlife,adakah saya di laluan yg betul utk cuba meminati bidang zoologi, atau ade cadangan lain utk bidang yg berkaitan dgn haiwan,huhuhu, impian sy mmg nk bekerja yg berkaitan dgn haiwan..., harap dpt mmbantu, terima kasih .

      Delete
    3. Waalaikumsalam. Vet atau doktor haiwan adalah bidang yang berkaitan dengan "merawat haiwan", manakala Zoologi adalah bidang yang berkaitan dengan "mengkaji haiwan". Maka, anda berada di laluan yang betul untuk menjurus ke dalam dunia haiwan.

      Delete
  38. Boleh tak listkan untuk kami bidang bidang zoologi yg ada kat university di malaysia. Sebab saya bulan dua ni nak mohon upu. Tapi masih tak jumpa nama bidang yang saya cari (zoologist)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bidang Zoologi ini luas. Saya bagi secara am:
      1. Institut Sains Biologi - Universiti Malaya
      2. Jabatan Pengurusan Hutan - Universiti Putra Malaysia
      3. Fakulti Sains & Teknologi - Universiti Kebangsaan Malaysia
      4. Jabatan Zoologi - Universiti Malaysia Sarawak
      5. Institut Biologi Tropika & Pemulihan - Universiti Malaysia Sabah
      6. Pusat Pengajian Sains Marin & Sekitaran - Universiti Malaysia Terengganu
      7. Pusat Pengajian Sains Kajihayat - Universiti Sains Malaysia

      Delete
  39. salam.saya pelajar tahun 3 zoology. boleh bg cdgn tak kat mana sy boleh mohon utk buat praktikal? dan selalunya apa tugas khusus yg sy perlu ambil tahu utk bkerja?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya boleh cadangkan untuk buat praktikal mengenai Zoologi seperti di Perhutanan (Konservasi), Zoo (Pemeliharaan) dan industri seperti Lembaga Minyak Sawit Malaysia (Kawalan Haiwan Perosak).

      Delete
  40. salam.saya pelajar tahun 3 zoology. boleh bg cdgn tak kat mana sy boleh mohon utk buat praktikal? dan selalunya apa tugas khusus yg sy perlu ambil tahu utk bkerja?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika berminat, boleh memohoan untuk membuat latihan industri di Lembaga Koko, Lembaga Minyak Sawit Malaysia, FELDA, Sime Darby yang berkaitan dengan kawalan haiwan perosak. Ia melibatkan bidang Zoologi yang lebih praktikal.

      Delete
  41. asalam....boleh tak email jawapan2 yang anda telah jawab....saya minat menjadi ahli zoologi
    raziqyusri@gmail.com Tq

    ReplyDelete
  42. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  43. Assalam.. saya masih menunggu result spm 2017. Saya berminat nak pursue bidang zoology. Blh share dari pengalaman... klu nak ambik asasi atau matriks dimana? Klu saya ambik diploma dulu.. bidang apa dan dimana? Klu ijazah zoologi ni dimana ye? Usm? Ukm? Terimakasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Anda akan diberi tawaran untuk melanjutkan pengajian anda sama ada di peringkat matrikulasi atau asasi mauhpun di peringkat Diploma bergantung kepada keputusan SPM. terdapat istilah lain-lain yang merujuk kepada kursus Zoologi yang terdapat di universiti kita. Universiti seperti UM, USM, UKM, UMT, UPM, UNIMAS dan UMS adalah antara yang menawarkan kursus ini.

      Delete
  44. Assalamualaikum, boleh emailkan semua jawapan yg telah dijawab terima kasih 😅
    Di, yusnurarina@gmail.com

    Saya betul betul berminat utk mnceburi bidang zoologi nie 😊

    ReplyDelete
  45. Salam saya membuat kaji selidik tentang bidang zoologi dan memerlukan pertolongan tuan untuk soalan-soalan tersebut. Harap tuan dapat memberikan jawapan.
    Email - amarfirdausbobiefarid@gmail.com
    1. Kelulusan dan latihan akademik/ ikhtisas yang diperlukan dan badan badan profesional yang mengiktirafkannya.
    2. IPTA/IPTS di dalam dan luar negara yg menawarkan latihan kerjaya berkaitan dan diiktiraf oleh kerajaan.
    3. Prospek masa depan? Seperti kenaikan pangkat/ pendidikan lanjutan bidang zoologi.
    4. Gaji, kemudahan seperti pinjaman atau perubatan, biasiswa?
    5. Spesifikasi dan Etika kerja dalam bidang zoologi.
    6. Suasana pekerjaan dalam bidang zoologi - risiko , tuntutan kerja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebagai bukti dokumentasi kajian saya, dari segi pekerjaan Zoologi tuan, apakah stail kehidupan tuan? Ciri-ciri , personaliti dan nilai tuan dalam bidang Zoologi.

      Delete
    2. Mengamalkan kesederhanaan dalam kehidupan, minat mendalam dalam mencari ilmu mengenai zoologi, minda yang sentiasa terbuka untuk membincangkan sesuatu perkara.

      Delete
    3. assalamualaikum... saya punya pertanyaan
      1.brp pendapatan seorang ahli zoologi
      2. kuliah dimana yang ada jurusan zoologinya
      btw saya di Indonesia saya senang sekali mempelajari tentang hewan tolong dijawab yaaa

      Delete
    4. tolong emailkan jawapan anda kpd saya juga, saya amat berminat dl bidang ni.
      terima kasih banyak2

      Delete
    5. Anak sy berminat ttg zoologist. Tgh tunggu result spm. Tlg email maklumat brknaan cost itu d Mlaysia, peluang pekerjaan, pendapatan bulanan, ramai ke wanita terlibat, perlu kerap outstation kan?

      Delete
    6. Ya. Perlu sentiasa ada tugasan luar terutamanya di hutan. Pada masa yang sama, kerja di dalam makmal juga perlu dibuat.

      Delete
  46. Um, boleh tak kalau saya nak semua jawapan kepada soalan yang ditanya? Saya juga lepasan SPM yang berminat untuk menjadi zoologist dan saya sedang cuba memilih course untuk menyambung pelajaran. Email saya zakrahnur48@gmail.com Terima kasih.

    ReplyDelete
  47. Salam, kalau boleh saya juga nak jawapan itu. Email saya zackymcloughlin@gmail.com Terima kasih

    ReplyDelete
  48. salam, sy pelajar zoology unimas. boleh cadangkan tempat di mana sy boleh memohon tempat untuk latihan industri? sy berminat dengan animal behaviour/psychology.
    emaol saya kijiyaachillea@gmail.com
    terima kasih :)

    ReplyDelete
  49. Assalamualaikum,saya budak tingkatan 5 dan tahun ni akan menghadapi SPM.
    Saya ingin tanya pendapat tuan,antara zoologi dengan botani,yang mana satu bidang yang kurang diceburi oleh orang ramai?
    Antara dua bidang tu,yang mana satu amat diperlukan dalam negara kita pada masa ini?
    Harap tuan dapat memberi penjelasan.
    Terima kasih.
    Email saya, akifsayyidhazardi@gmail.com

    ReplyDelete
  50. assalam , saya ni sudah lepasan asasi dan masih keliru ttg kerjaya masa depan, tpi saya berminat nak ceburi bidang yg berkaitan dgn haiwan. saya berminat nak menceburi pekerjaan seperti di pusat perlindungan haiwan atau zoo. Buat masa skrg saya dah apply degree di upu. Jadi selain bidang veterinar, apa bidang lain di universiti yg boleh saya apply? Peluang pekerjaan bgaimana? Email : filzaaty99@gmail.com

    ReplyDelete
  51. salam,saya mengambil spm pada tahun ini dan saya amat berminat dengan pekerjaan melibatkan binatang..saya ingin bertanya Bagaimana untuk saya ingin menyambung pengajian menuju ke Zoologi?

    ReplyDelete
  52. Hi,saya nak tanya
    1.apa kelebihan dan kelemahan bekerja dalam bidang ini?
    2. Apakah status pekerjaan anda skrg?
    3. Apa pekerjaan yg boleh diambil oleh graduan yg mengambil bidang ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1. Kelebihan dan kelemahan bergantung kepada minat masing2.
      2. Kini bekerja sebagai Pegawai Penyelidik di dalam bidang Entomologi.
      3. Bergantung kepada kelulusan semasa di peringkat universiti.

      Delete
  53. Salam sejahtera.Saya diploma dalam mikrobiologi,kalau sy nak jadi zoologist ni,jalan die mcm mane ye?ap course yg kena sy amik time degree nanti?lepastu marinebiology pon dibwh zoologi la kan mksudnye??ni email sy:kaharkhalisahusna@yahoo.com

    ReplyDelete
  54. Assalamualaikum boleh saya tahu kalau uitm apa nama program zoologi ni ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Cuba cari kata kunci seperti berikut: pemuliharaan, biodiversiti, ekologi, konservasi, pengurusan haiwan, zoologi. TQ

      Delete
  55. Assalamualaikum . Tahun ini , saya akan menduduki spm . Saya sangat berminat dengan pekerjaan yang melibatkan haiwan tetapi saya bukan pelajar sains tulen . Saya mengambil jurusan geografi dan perniagaan but I still have sains and maths . Adakah saya layak mengambil pekerjaan ini ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Boleh cuba mohon untuk mengambil bidang yang berkaitan dengan haiwan di universiti tempatan. Ramai graduan universiti juga yang tidak mengambil jurusan berkaitan haiwan telah bekerja di sektor yang berkaitan dengan haiwan. Oleh itu, cuba mohon dulu.TQ

      Delete
  56. assalamualaikum tuan.. Saya berminat dgn hidupan liar. tapi sekarang saya di bidang perikanan.. pada pendapat tuan boleh kah Saya ingin menceburi bidang zoologi di University. untuk degree ke 2. kalau boleh macam mana caranya ya? .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Tidak perlu buat Ijazah Sarjana Muda ke-2. Boleh terus mohon ke Ijazah Sarjana (MSc) dalam bidang Zoologi. Ramai yang bertukar bidang dari masa ke semasa.

      Delete
    2. ohhh boleh kah Memohon ijazah sarjana zoologi walaupun saya dari Aquaculture lepasan upm ?

      Delete
    3. Boleh tetapi bergantung kepada universiti tersebut.TQ

      Delete
  57. hi , sy bakal menduduki spm pada tahun ini . Saya dari aliran sains tulen, boleh tahu gred minimum bagi biologi , fizik , kimia dan addmath utk sy ambik bidang zoologi ?
    2. gred minumum zoologi yg awk nyatakan tu same je ke kalau bidang veterinar? Atau ade perubahan ?
    3. sy agak lemah dlm sub addmath mrkah pun dlm 30 kebwh tapi alhamdulillah bio sy okay B+ , boleh ke sy mintak zoologi / veterinar

    boleh tolong emailkan jwpan tu dkt saya
    MUHAMMADZIKRI.HAKEM@gmail.com

    terima kasih .

    ReplyDelete
  58. hai nak tny, kalau mcm sy ni ada degree holder education in biology, tp kalau nk ambil master in veterinary... layak ke ye? sebab dulu ambil degree pendidikan bcoz of family.... and stressful sgt rasanya bila bljr bukan benda yg kita tersangat sangat tak suka.... u can drop ur comment to my email nurimaniyusoff20@gmail.com thank u...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tidak pasti jika boleh buat Master di dalam bidang veterinary..tetapi, nak sambung belajar untuk bidang Zoologi memang boleh. TQ

      Delete
  59. assalamualaikum..saya sangat meminati haiwan..sya cuma nk tnya ade beza tak antra course doktor perubatan veterinar dengan zoologi??sbb saya ade research sikit..tpi masih x dpt jwpn..harap tuan boleh berikan jwapan untuk soalan saya..
    bolh tolong hantarkn jwapn ke email saya..terima kasih banyak banyak.
    (amirahromanah@gmail.com)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,
      Zoologi = mengkaji haiwan
      Veteriner = merawat haiwan

      Delete
  60. haii. assalammualaikum. nak tnya, if my bio result in spm 2018 nie not really good, masi ada chance ka for me untk ambil course zoologi? boleh tolong jawab my ques and email me at nurfadhilah0562@gmail.com thankyou

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,
      Peluang untuk mendapatkan bidang Zoologi memang sentiasa terbuka.Jika dapat tawaran kursus lain di universiti, boleh buat rayuan untuk tukar kursus Zoologi selepas 1 semester.

      Delete
  61. Assalamualaikum.sy mmg suka sgt dgn haiwan..sy nk bertanya
    1.laluan untuk lepasan SPM dan syaratnya
    2.adakah peluang pekerjaan nya tinggi
    3.berpa gajinya
    4.course yg ada di universiti
    Boleh tolong hantar kn jawapan kpd sy nurmadi008@gmail.com
    Terima kasih

    ReplyDelete
  62. Assalamualaikum.sy mmg suka sgt dgn haiwan..sy nk bertanya
    1.laluan untuk lepasan SPM dan syaratnya
    2.adakah peluang pekerjaan nya tinggi
    3.berpa gajinya
    4.course yg ada di universiti
    Boleh tolong hantar kn jawapan kpd sy nurmadi008@gmail.com
    Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,
      1. Ada subjek biologi,kimia,matematik,matematik tambahan dan bahasa inggeris
      2.Peluang pekerjaan di dalam bidang zoologi tidak tinggi jika di dalam Malaysia
      3. Gaji bergantung kepada sijil
      4. Boleh rujuk UMS,UNIMAS,UMT,UKM,UPM,UM,USM,UMK

      Delete
  63. Assalammualaikum. Maaf bertanya. Saya pelajar tahun 3 program biologi pemuliharaan di ums. Jika sy ingin menyambung pelajaran ke peringkat master, apakah bidang yg sesuai saya pilih. Terima kasih. Boleh emailkan jawapan tuan di orkidberdarah97@gmail.com

    ReplyDelete
  64. Assalamualaikum, saya ingin bertanya. Adakah bacelor pertanian (sains ternakan) di upm boleh dikasifikasikan sbg salah satu bidang zoologi? Kerana saya akan mengisi upu untuk menyambung degree.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..sains ternakan lebih kepada haiwan ternakan, manakala zoologi menjurus ke arah hidupan liar.TQ

      Delete
  65. Salam kalau nak jadi zoologi atau ape2 pekerjaan yg libatkan wildlife macam wildlife rehabilitator,marine biologist etc dekat UPU asasi nak pilih course mane?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..boleh cuba cari kursus seperti Zoologi, Sains dan Pengurusan Sumber Haiwan, Biologi, Ekologi dan Biodiversiti dan lain-lain. TQ

      Delete
  66. Encik, macam mana kalau saya sekarang belajar diploma sains matematik, dan saya ingin bekerja di Zoo? boleh ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saudara/Saudari perlu rujuk kepada pihak sumber manusia di Zoo tersebut.TQ

      Delete
  67. assalamualaikum ,
    - diploma mickrobiologi ni mmng sure 100% boleh sambung degree dalam vet dan berakhir menjadi seoarang doktor veterinar?

    - ambik dip mickrobiologi dekat uitm tapi kemudian nk sambung degree dkt upm serdang boleh ke ? atau kemana saya slpas tamat dip dekat uitm ?

    -selain diploma mikrobiologi , bidang ape lagi yng boleh mmbawa saya kpda kerjaya doktor veterinar? dip sains (uitm) ? Lagi??

    boleh tolong emailkan jawapan ni kepada saya , terima kasih
    email: muhammadzikri.hakem@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..ini kena rujuk kepada pihak universiti.TQ

      Delete
  68. assalamualaikum, bolehkah kalau saya memyambung pengajian dalam sains hayat (biosains) di uia dan akhirnya terlibat dalam zoologi? thank u

    ReplyDelete
  69. Waalaikumsalam..boleh dan atas bidang/cabang Zoologi yang ditawarkan oleh universiti tersebut.TQ

    ReplyDelete
  70. Asalamualaikum encik. Sya nak tanya pendapat dan nasihat berkenaan sya yg ingin menjadi ahli zoologi sbbnya sya sngt berminat dengan bidang ini. Jadi tak lama lagi sya akan sambung belajar di matrikulasi. Matrikulasi kan ada 3 modul. Jadi, boleh ke sya ambil bidang zoologi walaupu saya x ambil fizik yaitu sya mengambil modul yg tiada fizik??

    ReplyDelete
  71. Asalamualaikum encik. Sya nak tanya pendapat dan nasihat berkenaan sya yg ingin menjadi ahli zoologi sbbnya sya sngt berminat dengan bidang ini. Jadi tak lama lagi sya akan sambung belajar di matrikulasi. Matrikulasi kan ada 3 modul. Jadi, boleh ke sya ambil bidang zoologi walaupu saya x ambil fizik yaitu sya mengambil modul yg tiada fizik??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..boleh saja ambil apa2 jurusan asalkan ia berkaitan dengan sains dan biologi.TQ

      Delete
  72. Assalamualaikum, saya pelajar lepas diploma bahagian IT, tetapi saya amat berminat dengan wild life. jadi berdasarkan pengalaman tuan, boleh tak jika saya ingin ceburi bidang zoologi dengan diploma IT yang saya ada sekarang? Ada tak jawatan untuk saya yang boleh berinteraksi dengan wild life ?

    ReplyDelete
  73. Waalaikumsalam..kamu boleh menggunakan kepakaran kamu untuk membuat laman sesawang, QR & Barcode untuk flora dan fauna yang terdapat di zoo, taman negara mahupun kepada NGO yang berurusan dengan hidupan liar.TQ

    ReplyDelete
  74. Assalamu'alaikum.Boleh tolong emailkn jawapan kepada saya

    ReplyDelete
  75. Asalamualaikum.. nk tanye kalau student diploma engineering.. boleh apply tak utk degree zoology ni? Jawapan anda amat saye hargai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..boleh dan digalakkan. Mungkin kamu boleh kaji sesuatu yg bersangkut paut antara haiwan dengan kejuruteraan. Contoh, kelajuan dan daya penerbangan kumbang. TQ

      Delete
  76. Nak tanye boleh ke kalau sye sekolah menengah bidang kejuruteraan tpi nak smbung bidang zoology?

    ReplyDelete
  77. Assalamualaikum saya pelajar lepasan SPM dan berminat tentang haiwan namun saya tak pasti adakah pekerjaan ini mampu utk menampung hidup saya pada masa hadapan?adakah pekerjaan ini masih lagi demand pada zaman sekarang?blh saya dptkan detail lagi bagaimanakah bidang zoologi ini?blh email kpd saya,tq

    ReplyDelete
  78. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  79. Assalamualaikum, adakah bidang zoologi dalam diploma?

    ReplyDelete