Wednesday, 23 December 2015

Pembantu penyelidik atau guru ganti / guru tuition: Yang mana berbaloi?

Sejak kebelakangan ini, saya seringkali terfikir berapa banyak upah yang selayaknya diterima sebagai pembantu penyelidik (Research assistant@RA) di universiti. Hal ini kerana ramai yang berkata bahawa ia bergantung kepada geran yang diterima. Tetapi berapa ramai yang tahu akan hal ini?

Sebagai contoh, saya mendapat geran untuk membayar upah kepada RA sebanyak RM2000 sebulan untuk setiap seorang. Tetapi kerana saya memerlukan 'man power' sebanyak 2 orang, maka saya akan 'upah' setiap seorang sebanyak RM1000 dan menjadikan jumlahnya sebanyak RM2000 juga.

Katakan jika saya bekerja sebagai RA dan mendapat upah sebanyak RM1500, maka saya sebenarnya mendapat upah sebanyak RM75 sehari x 20 hari bekerja. Namun, tugas RA bukan seperti waktu pejabat yang bekerja selama 6-8 jam sehari, tetapi ia memerlukan usaha yang lebih dari itu, termasuk memikirkan mengenai projek itu apabila berada di rumah.

Kini, saya bandingkan pula dengan tugas sebagai guru ganti yang akan mendapat upah sebanyak RM100 sehari jika bekerja. Apabila pulang dari tempat kerja, kita tidak perlu berfikir lagi mengenai kerja kita yang ada di sekolah. Kita juga boleh mendapat sebanyak RM100 sehari x 20 hari = RM2000 sebulan.

Begitu juga jika bekerja sebagai guru tuition yang diupah sebanyak RM25-RM40 sejam. Hanya bekerja selama 2 jam x 20 hari = RM1000 dalam sebulan. Selain itu, kita juga mempunyai masa yang lebih banyak di waktu pagi berbanding dengan tugas sebagai RA.

Ini hanya pandangan. Fikir-fikirkanlah.

Sunday, 13 December 2015

Job Hunting for Wildlife Biologist / Zoologist

During my job hunting for the field in wildlife biologist@zoologist in Malaysia, I came across several companies, organization and department that provides an opportunity to work with. Here are of the few that exists in Malaysia:

1. Malaysian Nature Society @ Kelab Pencinta Alam (MNS)
2. World Wildlife Fund Malaysia (WWF)
3. Wildlife Conservation Society Malaysia (WCS)
4. Rimba (myrimba.org)
5. Dark Cave Malaysia (www.darkcavemalaysia.com)
6. Zoo Melaka
7. Zoo Negara
8. Marecet (marecet.org)
9. Global Environment Centre (www.gec.org.my)
10. Entopia by @ Penang butterfly farm (www.butterfly-insect.com)
11. Forest Research Institute Malaysia (FRIM)
12. Department of Wildlife and National Park (PERHILITAN)
13. Apemalaysia (www.apemalaysia.com)
14. Ecoteer (http://ecoteerresponsibletravel.com/about-ecoteer/careers/)
15. Friends of the Orangutan (FOTO) (http://www.fotomalaysia.org/)
16. Rentokil (http://www.rentokil.com.my/careers/)
17. Malaysian Palm Oil Board (http://www.mpob.gov.my/)
18. Malaysian Cocoa board (www.koko.gov.my/)

Tuesday, 24 November 2015

Memandulkan haiwan peliharaan satu penyelesaian?

Ramai di kalangan masyarakat Malaysia yang berminat untuk memelihara kucing di rumah. Namun, terdapat pelbagai cabaran dan dugaan yang harus dihadapi. Antaranya:

1. Kucing jantan:
    a. Membuat 'marking' pada usia seawal 1 tahun pada tempat tertentu di dalam mahupun di luar rumah. Ini membuatkan rumah berbau dan 'marking' adalah dikategorikan sebagai najis (tidak boleh buat solat jika terkena).

    b. Sering bergaduh dengan jantan lain untuk menjaga 'kawasan'. Ia akan cedera selalu dan perlu mendapatkan rawatan, maka perlu penjagaan yang sewajarnya


2. Kucing Betina:
    a. Mengandungkan anak-anak kucing dengan kerap, maka kerja menjaga ibu kucing beserta dengan anak-anak kucing yang baru menjadi satu cabaran.

    b. Anak-anak kucing yang lahir akan membesar, dan proses kelahiran ini akan berterusan.

Oleh yang demikian, memandulkan kucing peliharaan dapat membantu banyak perkara terutamanya dalam mengurangkan cabaran yang dihadapi di atas.


Kucing yang baru dimandulkan tidak akan membuat lagi 'marking' pada bucu rumah. Ia juga akan lebih manja dengan tuannya. Maka, amatlah penting untuk tuannya bermain dengan kucing ini selama 1 jam setiap hari bagi mengisi masa kucing ini.

Monday, 16 November 2015

Kamera: Satu keperluan untuk ahli zoologi

Memang tidak dapat dinafikan bahawa kamera amat diperlukan oleh ahli zoologi untuk mendapatkan detik-detik penting semasa pengembaraan dalam mengkaji sesuatu subjek. Malangnya, rata-rata dari kalangan ahli zoologi tidak mempunyai alat ini dengan sebab-sebab tertentu. Antaranya, kekurangan kewangan, tidak berminat untuk belajar teknik fotografi dan juga tidak tahu kepentingan kamera.

Harga keperluan kamera asas dalam RM800-RM1300 (second-hand). 

Bagi pendapat saya, adalah lebih baik membeli kamera second-hand daripada berbelanja untuk membeli kamera yang baru bagi ahli zoologi yang baru berjinak dengan fotografi. Hal ini kerana "orang yang menangkap foto dengan teknik yang betul adalah lebih penting daripada kamera baru yang belum tentu kita tahu menggunakannya dengan teknik yang betul"


Boleh cari kamera second-hand di Malaysia:
1. www.mudah.my
2. www.lelong.com.my


Monday, 26 October 2015

Pemandu Pelancong (Nature guide): Pekerjaan yang menarik

Terdapat pekerjaan yang boleh memupuk minat dan mendalami ilmu pengetahuan di dalam bidang Zoologi iaitu sebagai pemandu pelancong (Nature guide). Pekerjaan ini pada mulanya nampak seperti pekerjaan rutin biasa tetapi pada hakikatnya, ia mampu meluaskan ilmu pengetahuan kita sendiri setiap kali bertemu dengan flora & fauna yang terjumpa di depan mata. Hal ini kerana sebagai pemandu pelancong, kita perlu berkongsi ilmu & menerangkan serba-sedikit mengenai flora & fauna yang terjumpa semasa membawa pelancong.

Kadang-kala, kita tidak mempunyai ilmu mengenai flora & fauna yang terjumpa di depan mata pada ketika itu. Maka amat perlu memberitahu kepada pelancong bahawa kita 'tidak tahu' daripada 'buat-buat tahu' akan subjek yang dijumpai itu. Namun, apabila pulang ke rumah, kita sebagai pemandu pelancong perlu mencari rujukan untuk mengetahu serba-sedikit mengenai subjek yang dijumpai itu. Hanya dengan cara ini, kita mampu menimba ilmu pengetahuan yang lebih luas mengenai flora & fauna yang 'perlu diketahui' di kawasan tersebut daripada membaca 'semua' dan tidak dapat dipraktikkan.

Yang menarik ialah terdapat ramai pelancong asing yang suka memberi 'tips (duit lebih)' kepada pemandu pelancong jika mereka merasakan kita menjalankan tugas dengan baik.

Terdapat peluang pekerjaan sebagai pemandu pelancong yang menarik iaitu:
a. Dark Caves (Batu Caves), Selangor
b. Taman Negara Bako, Mulu & Niah, Sarawak


Saturday, 17 October 2015

Buku rujukan bergambar

Memang tidak dinafikan bahawa pengecaman spesies memerlukan deskripsi terperinci mengenai ciri-ciri morfologi sesuatu spesies. Namun begitu, setiap penulis mendeskripsikan dengan cara, gaya dan perincian yang berbeza. Contohnya, kucing itu bewarna kuning atau warna kucing itu oren kekuningan. Spesies dan individu yang sama tetapi deskripsi dan gaya bahasa yang berbeza kadang-kadang boleh mengelirukan pembaca.

Contoh: Terdapat tompok bewarna kelabu pada bahagian hidung

Contoh: Warna putih pada kaki seperti memakai stokin putih

Oleh yang demikian, deskripsi mengenai spesies haiwan memerlukan foto-foto hidup yang menarik dan di bawahnya terdapat deskripsi dan penerangan mengenai haiwan tersebut untuk mengelakkan kekeliruan di kalangan pembaca. Dengan cara ini, dapatlah pembaca memahami dengan lebih baik apa yang cuba disampaikan oleh penulis

Saturday, 26 September 2015

Pekerjaan di dalam bidang Zoologi

1. Sejak kebelakangan ini, saya sering tertanya-tanya kepada diri sendiri, di manakah saya akan berada selepas tamat pengajian di peringkat universiti? Saya akan kerja sebagai apa dan bagaimanakah pekerjaan saya di dalam dunia sebenar dalam bidang Zoologi ini?

2. Jika dilihat dalam Career Fair, Job Fair dan seumpamanya, amat sukar untuk mencari pekerjaan di dalam bidang Zoologi ini jika dibandingkan dengan pekerjaan seperti akauntan, jurutera, IT dan sebagainya.

3. Maka, saya seringkali berfikir bahawa bidang Zoologi ini sudah termasuk di dalam bidang yang sangat khusus dan sangat jarang dikenali orang awam. Contohnya, jika orang bertanya kepada saya, "bidang apa kamu ambil di universiti?", dan saya akan menjawab 'Zoologi'. Orang yang bertanya akan terus berfikir sama ada saya akan menjadi 'doktor haiwan' ataupun kerja di 'Zoo'.

4. Namun, hakikatnya, bidang zoologi ini sangat luas kerjayanya seperti menjadi pegawai penyelidik atau sains, penyelia di zoo dan taman-taman negara, pensyarah, penasihat polisi dalam perlindungan hidupan liar, penceramah bebas mengenai kepentingan hidupan liar, pemandu pelancong, penulis buku dan magazine, jurufoto hidupan liar dan sebagainya.

5. Walau bagaimanapun, kita perlu bijak dalam mengatur kerjaya kita sendiri sebelum menjadi orang yang diperlukan di dalam bidang Zoologi ini. Hal ini kerana terdapat ramai orang daripada luar negara yang amat menyukai hidupan liar yang terdapat di dalam negara kita, tetapi amat sukar untuk mencari 'pakar-pakar di dalam disiplin tertentu' untuk dirujuk.

6. Oleh itu, untuk mengembangkan kerjaya kita sebagai ahli di dalam bidang Zoologi ini, amatlah wajar untuk mengenali dan mengambil pengajaran daripada kisah jalan hidup pakar-pakar Zoologi yang terkenal di dalam dan luar negara dalam mencari ilham dan inspirasi untuk berjaya seperti mereka pada suatu hari nanti.


Thursday, 3 September 2015

Mengapa sukar mendapat pekerjaan?

Seringkali saya mendengar keluhan para graduan tidak kira di peringkat Diploma mahupun ke peringkat Sarjana bahawa mereka sukar mendapatkan pekerjaan setelah tamat pengajian walaupun belajar sehingga ke menara gading.

Maka saya ajukan soalan-soalan untuk dijawab terlebih dahulu:

1. Berapakah orang lain yang kamu tidak kenal graduat setiap tahun pada peringkat pengajian kamu?

2. Mengapa kamu rasa kamu lebih layak untuk mendapatkan pekerjaan tersebut berbanding orang lain yang setaraf kelulusan dengan kamu?

3. Siapa yang kamu kenal lebih baik daripada kamu dalam bidang kamu dan apakah yang menyebabkan kamu rasa dia lebih baik daripada kamu?

4. Apakah kelebihan yang kamu rasa kamu ada yang orang lain tidak ada dalam pekerjaan yang dipohon?

5. Apakah perkara atau projek mini yang kamu 'initiate sendiri' tanpa disuruh dan berjaya dihasilkan atau dilaksanakan semasa di sekolah atau universiti?

Jawapan daripada soalan 1-4 memang dapat dijawab dengan baik tetapi apabila mengajukan soalan 5, rata-rata akan senyap atau tidak dapat menjawab dengan baik.

Kesimpulan: Rata-rata majikan ingin mencari pekerja yang proaktif iaitu yang 'initiate sendiri' sesuatu perkara tanpa disuruh semasa di sekolah atau universiti. Justeru, apabila orang lain ada satu produk, saya akan mempunyai dua produk.

Dengan itu, jika pekerjaan terutamanya dalam bidang Zoologi yang sangat khusus dan peluang pekerjaan yang sangat terhad di dalam bidang ini di Malaysia, maka X-faktor amat diperlukan untuk bersaing dengan graduan lain yang semuanya mempunyai kelulusan yang sama.

Friday, 14 August 2015

Spider workshop with Kazakhstan student

The spider workshop with Kazakhstan student (13-16 years old) were aim to nurture their interest to our precious spiders that is found in Malaysia. The workshop started with student experiencing to hunt and find spiders in the botanical garden by themselves. Searching for such small creatures like spiders hiding in dense shrubs and complexed plants can be very challenging for first timers. However, most of the students managed to find at least 1 individual spider each.

Briefing on how to look for spiders (Photo by Prasad Vasudevon)

Next, in the laboratory, students were provided with dissecting microscope, forceps, petri dish, ethanol and a spider book. They would need to examine the spider they captured using these provided equipments. Everything is hands-on done by the students themselves.

Identifying spiders captured using the spider book (Photo by Prasad Vasudevon)


I am very lucky to be one of the facilitator for this spider workshop. Hopefully, they enjoy the session and at least bring great memory from this short session.


Saturday, 1 August 2015

Perbezaan antara Taxa dan Bidang

Ramai di kalangan pelajar mahupun pensyarah tidak dapat membezakan di antara TAXA (cth: mammal, reptiles, amphibians, insects, invertebrates, birds dsb) dan BIDANG (cth: community ecology, behavior, taxonomy, genetic diversity, phylogenetic dsb).

Maka saya akan terangkan secara am perbezaan mengenai TAXA dan BIDANG ini. Sebagai contoh, saya ingin mengkaji mengenai behavioural ecology (BIDANG) untuk labah-labah (TAXA), Maka labah-labah (TAXA) digunakan sebagai MODEL untuk menguasai disiplin ilmu dalam behavioural ecology (BIDANG).

Jika saya ingin mengkaji taxonomy (BIDANG) untuk labah-labah (TAXA), saya perlu mempelajari disiplin ilmu dalam bidang taxonomy (BIDANG) pula bagi menguasai disiplin ilmu tersebut. Maka, saya tidak boleh mengatakan saya adalah PAKAR LABAH-LABAH hanya kerana saya mempelajari mengenai labah-labah (TAXA) kerana saya hanya menguasai SATU sahaja disiplin ilmu iaitu dalam taxonomy (BIDANG).

Sebagai contoh , jika ada sesiapa yang ingin mempelajari mengenai labah-labah (TAXA), tetapi mengenai community ecology (BIDANG), dia hanya boleh merujuk kepada saya untuk mengenali spesies labah-labah (TAXA) tersebut, dan perlu MERUJUK kepada AHLI di dalam community ecology (BIDANG) untuk memahami BIDANG tersebut.

Sama juga, jika saya ingin mengkaji phylogenetic (BIDANG) mengenai labah-labah (TAXA), saya perlu merujuk kepada AHLI di dalam phylogenetic (BIDANG) dan bukan kepada AHLI yang pernah mengkaji gene expression atau molecular cloning (BIDANG) hanya kerana perkataan genetic atau molecular yang ada di dalam BIDANG tersebut.

Oleh yang demikian, jika saya ingin mempelajari mengenai community ecology (BIDANG) dan menggunakan burung (TAXA) sebagai MODEL untuk memahami disiplin ilmu dalam BIDANG tersebut, adakah saya perlu merujuk kepada orang yang pernah mengkaji BURUNG (TAXA) atau orang yang telah memahami disiplin ilmu dalam community ecology (BIDANG) ?

Jawapannya, sudah pasti saya perlu merujuk kepada AHLI yang telah memahami community ecology (BIDANG), behavioural ecology (BIDANG) jika berkaitan, dan juga yang memang mengenali mengenai spesies-spesies burung (TAXA) tersebut.

Maka, untuk mengenali siapa yang AHLI di dalam BIDANG tersebut, cari artikel yang telah ditulis dan diterbitkan sebagai penulis pertama (1st author) oleh AHLI tersebut untuk lebih meyakinkan. Hal ini kerana  kebiasaannya 1st author telah melalui PROSES yang paling banyak untuk menguasai DISIPLIN ILMU di dalam BIDANG itu dan juga dalam menjayakan penerbitkan artikel tersebut.

Thursday, 9 July 2015

Menunggang Kuda di Bukit Fraser

Kuda merupakan haiwan yang sangat taat kepada tuannya. Ia memerlukan penjagaan yang rapi termasuk rutin harian seperti mandi, mendandan, memberi makanan yang berkhasiat dan membersihkan tempat tidurnya. Jika tuannya terjatuh semasa menunggang di ladang atau di hutan, kuda akan mencari bantuan dengan kembali ke bangsalnya untuk menunjukkan kepada orang yag berada di sana bahawa tuannya tidak menunggangnya. Maka, orang yang faham akan mengikuti kuda tersebut untuk pergi ke tempat tuan empunya kuda di mana ia terjatuh dan seumpamanya.

Harga menunggang kuda adalah RM8 di Bukit Fraser.


Kuda akan tidur berdiri

Sunday, 21 June 2015

BUKU: Labah-labah Lazim Malaysia

Tajuk           : Labah-labah Lazim Malaysia
Penerbit      : Universiti Putra Malaysia
ISBN           : 978-967-344-455-7
Tahun         : June 2015
Harga         : USD30 including postage
Penulis      : Dzulhelmi Nasir & Suriyanti Su
Illustrator   : Dzulfeqar Nasir
Foto            Badiozaman Sulaiman, 
 Chai Yi Xiong, Chen Wei-Hsien, Chun Xing Wong, Dzulhelmi Nasir,  Fred Hort, Guek Hock Ping, Jean Hort, Mark Yokohama, Peter Koomen, Tang Hung Kei,Yang Chia Wang

Muka surat : 197 pages



Sinopsis: Labah-labah boleh dijumpai di pelbagai tempat di sekeliling kita, tetapi diendahkan oleh kebanyakan penyelidik di Malaysia. Terdapat sedikit sangat informasi mengenai spesies labah-labah yang terdapat di Malaysia untuk dijadikan sebagai sumber rujukan. Oleh itu, kami mengambil initiatif untuk menulis buku ini bagi memupuk minat mengenai labah-labah yang boleh dijumpai di negara ini. Buku ini ditulis dalam gaya bahasa yang mudah difahami beserta dengan foto-foto dan ilustrasi menarik bagi membantu dalam pengecaman kumpulan labah-labah. Ia mempunyai sekurang-kurangnya 160 genera dan 30 famili daripada spesies labah-labah lazim yang terdapat di Malaysia. Deskripsi adalah berasaskan genera walaupun terdapat pengecualian dalam beberapa spesies labah-labah yang terdapat di dalam kumpulan tersebut. Buku ini boleh dijadikan sebagai asas rujukan untuk penyelidik dan orang awam bagi menghargai dan memahami lebih mengenai labah-labah Malaysia.

BOOK: Common Malaysian Spiders


Title           : Common Malaysian Spiders
Publisher   : Universiti Putra Malaysia
ISBN          
978-967-344-455-7
Year           : June 2015
Price          : USD30 including postage
Author       : Dzulhelmi Nasir & Suriyanti Su
Illustrator  : Dzulfeqar Nasir

Photos       Badiozaman Sulaiman, 
 Chai Yi Xiong, Chen Wei-Hsien, Chun Xing Wong, Dzulhelmi Nasir,  Fred Hort, Guek Hock Ping, Jean Hort, Mark Yokohama, Peter Koomen, Tang Hung Kei,Yang Chia Wang
Pages        : 197 pages



Synopsis: Spiders can be found in almost any part of our surroundings, but have been largely ignored by many researchers in Malaysia. There is very limited information on the types of Malaysian spiders available for research and public reference. Cognizant of this deficiency, we took the initiative to write this book to nurture and cultivate interests about the spider fauna found in this country. This guide book is written in a way that is easy to understand, accompanied with images and illustrations that can assist in determining the spider groups. It provides at least 160 genera from 30 families of common spiders in Malaysia. The description is based on the genera although there may be exceptions to some species that are categorized within the respective groups. This book may serve as a general guide for researchers and the general public to appreciate and understand more about the spider fauna of Malaysia

Thursday, 21 May 2015

Modeltest3.7 for Maximum Likelihood test

Step-by-step Modeltest
1. Download modeltest3.7
2. Copy the modeltest3.7 folder > rename it to modeltest3.7 (remove the word 'folder')
3. Make a new folder > name it (e.g. COIfinal) > put it on the desktop
4. Align sequence in ClustalX and save it as nexus file (e.g. range 30-685) > name it (e.g. COI.nxs)
5. Copy and paste both modeltest3.7 and COI.nxs into the COIfinal folder
6. Open PAUP, execute COI..nxs
7. Then, open paupblock folder, execute modelblockPAUPb10
8. This will take several minutes > until it says completed at the PAUP software
9. Next, open modeltest3.7 folder > paupblock > you will find a file name model.scores
10. Rename model.scores > e.g. COI2015.scores
11. Copy the COI2015.scores into modeltest3.7 > bin
12. Go to start menu > All programs > Accessories > Command prompt
13. Once the program starts, type cd > then drag-and-drop your file name bin into the command
14. Make sure there is space between cd and the file-drop, Delete the marks "   "
15. Press enter
16. Type modeltest3.7.win<COI2015.scores>new file name (e.g. COIoutput.modeltest)
17. Press enter, you can see C: ....>, then close the Command prompt
18. A new output file had just been created in your bin folder
19. Open this file in text or notepad
20. Copy and paste the value : (e.g. Lset  Base=equal  Nst=2  TRatio=2.0111  Rates=gamma  Shape=0.6147  Pinvar=0.7441)
21. Run PAUP as usual

Saturday, 16 May 2015

Phylogenetic tree

Constructing a phylogenetic tree

1. While  I was cleaning/editing my sequence, to construct a phylogenetic tree, I found out even 1 base can change (or make a major change) to my phylogenetic tree.

2. I also noticed that an out-group makes a lot of difference in phylogenetic tree, an outgroup using one, two or three species makes a lot of changes.

3. In addition, downloading from a genebank needs a great caution since anyone can upload it, so editing is necessary with reference from your own sample (if any).

4. To increase bootstrap value, I would throw out sample that I believe is not of quality (I used a DNA that is old of at least 1 year above)

5. So, I suggest to make a lot of trial when constructing a phylogenetic tree before proceeding with discussion.

Thursday, 9 April 2015

Publication: Postgraduate requirements to graduate at University of Malaya

PUBLICATION GUIDELINES FOR POSTGRADUATE CANDIDATES (RESEARCH MODE) IN FULFILMENT OF GRADUATION REQUIREMENTS

Publication(s) produced by postgraduate candidates (research mode) in fulfilment of graduation requirements must comply with the following criteria:

(1) Publications accepted must be:
a. full length articles in journals and proceedings, with impact factor, which are listed in ISI Web of Science (WoS) or Category A* or Category B* recognized by the faculty; or
b. *books or book chapters published by publishers listed in the ISI Web of Science (WoS) Master Book List, Thomson Reuters or University of Malaya Press or Dewan Bahasa dan Pustaka or any publishers recognized by the Faculty.
c. One (1) publication is equivalent to one (1) book or two (2) book chapters of different books.

 *Note: Publications in Category A or Category B refereed journals or books or book chapters are only applicable to candidates pursuing programmes in the field of Social Sciences.

(2) Authorship Publications accepted must be published with the supervisor(s). The candidate must be the first author, or either the second or subsequent author after the supervisor(s), or the first student author. In the event, two or more candidates co-author in an article, only one candidate is allowed to use this article to fulfil his/her graduation requirement.

(3) Timing Publications accepted must be within the candidature of the candidate.

(4) Topic of publications Publications accepted must be related and conform to the candidate’s research in his/her thesis/dissertation.

(5) Affiliation Publications accepted must carry the affiliation of the department and/or faculty where the candidate is registered.

(6) Blacklisted journals Publications in the following journals are NOT accepted:
a. Publications in journals blacklisted by Malaysian Ministry of Education (MoE)
b. Publications in Probable Predatory Journals according to Beall's List (http://scholarlyoa.com/publishers/)

Friday, 20 March 2015

Science: Hands-on

Opportunity has open for Malaysian kids aged between 7-16 years old. Science Bridge Academy at Jaya One, the School, Petaling Jaya offers many hands-on activities to expose kids about science.


At the back of this office is the lab room for hands-on activities

Kids conducting simple experiment on chemistry subject

Come and experience yourselves on this entertaining events especially during school holidays

Tuesday, 3 March 2015

Perkhidmatan Penyuntingan Bahasa / English Editing Service

EDITING AND PROOFREADING SERVICES

Terdapat penyunting bahasa untuk artikel jurnal dan tesis seperti berikut:

Hidayah MS
HP: +60109600672          Email: hidayah,ms@hh-publisher.com

Harry WS
HP: +60109606643          Email: harry.ws@hh-publisher.com

Anis
HP: +60176869968          Email: oxfordstreet91@gmail.com


Scholar Proofreading       Email: scholarproofreading@gmail.com

Thursday, 26 February 2015

The swiftlets nest

The nest of some swiftlets species are made from their saliva and are farmed and commercialised as food. The farmer builds a large building for the swiftlets to make their nest. Then, they would call the swiftlets using a playback sound of the switlets to attract them to make their nest in the building. After the swiftlets makes their nest, the farmer would collect only the nest without harming the swiftlets.

Figure: Swiftlets nest cleaned (left) and before cleaning (right)

The nest would be put into the refrigerator to kill bacteria before proceeding with the cleaning process. Once cleaned, the nest will be graded A.B or C according to the level of cleanliness and weight. An estimated price for 10g of cleaned nest is about RM50.


Wednesday, 11 February 2015

Principal Component Analysis (PCA)

Principal component analysis is used to determine many variables and determine which variables that fit best for the subject. PCA is used for the subject when there is linear correlation between the variables.


The PCA investigates the multiple variables in more than two axis, so you can choose the best axis that represent your variables with indication on the % for the Axis selected. This plot shows Axis 1 (65%) and Axis 2 (20%) with a total of 85% from the variables used.